Thursday, 8 May 2014

Pantulan 36/14, sajak Rudi Mahmood, "Ceritera Kota Purba"

Pantulan 36/14

“Sajak” tidak bijak dielak atau dianjak bila terserempak. Jadi, apabila mendepani, telitilah dan nikmati (semoga!). Begitulah karya Rudi Mahmood , “Ceritera Kota Purba”, Mastika, Oktober 1980, muka surat 51. Tumpuan beliau tidaklah asing sangat. Riwayat terakam dalam Hikayat Hang Tuah sudah memberi pelbagai ilham dan sumbangan kepada para penelaah. Ada orang menjadikan sumber memperoleh ijazah. Ada yang mereka-reka drama dengan tafsiran sendiri-sendiri dan banyak pula yang bersajak dan menempa nama pula kerana menyerlahkan keaslian sanubari dan akal bestari. Kalau kehebatan karya klasik itu berhasil pula memerah minda para karyawan alangkah bertuahnya khalayak dapat menumpang meneguk kepuasan. Dan Rudi mengembalikan ingatan kita tentang Melaka. Ada sebutan tentang “bendahara”, “syahbandar”, “biduanda”, “dang wangi”, “empayar”, “soldadu”, “raja”, “istana”…. Ada pertanyaan, “bagaimanakah duka si jebat”; ada pernyataan “…kedukaan abadi si biduanda.” Aku sukakan, “… betapakah dang wangi itu/tertidur dalam mutiara cemburu/igauannya menitip dada si Jebat/dengan darah Melayu; …” Tidak pula hendak aku menggali, lebih-lebih lagi kalimat terakhirnya, “bangsa tak pernah runtuh”.

ASKAT: Aku sebenarnya tidak suka menyekat imaginasi dan tafsiran seseorang terhadap bahan-bahan dari sumber yang dijadikan asas menggubah ciptaan. Kalau hendak tahu perihalan, sumber asal tidak pernah menolak sesiapa melakukan rujukan. Dan pilihlah pendirian, tafsirlah berlasan. Tetapi mestikah apa yang dibaca, dituang tanpa sedikitpun perubahan atau seharusnya sedemikian berlainan? Hakikatnya, atau bukan lagi khayalan kini, Hang Tuah dan Hang Jebat akan tetap mengombakkan pemikiran, mencetuskan pengkajian demi pengkajian. Dan, keperwiraan dan perjuangan kedua-dua tidak pernah ada permuafakatan sanjungan kerana setiap pihak tidak pernah boleh sekata dari sudut pandangan, apalagi jika dicampuradukkan perbezaan zaman. Rudi telah mencantikkan latar serentak mempengaruhi perasaan dengan mengaitkan karya asal dengan selampit, tok bageh yang masih bercerita dan berdoa, lantas merumitkan pemahaman. Tapi masihkah ada menonton dan bersedia melayani seniman tradisi sampai jauh-jauh malam atau biarlah mereka ditelan peredaran?
 — at Mastika, Oktober 1980.

Pantulan 35/14, sajak Norhisha Mustafa, "Keberangkatan"

Pantulan 35/14

Tokoh gigih ini muncul mendahului, menyinari laluan pengamatan bahan-bahan koleksiku, berupa sajak berinti murni, “Keberangkatan”, Utusan Kiblat, Mei 1982, muka surat 9, mencungkil kisah-kisah al-Quran yang penuh berperistiwa, menyentuh jiwa, sampai bebila. Cerita-cerita kemungkaran manusia dan keyakinan mereka boleh terselamat dari bala Yang Maha Berkuasa, merapuh seperti kaca akhirnya. Demikian lama telah terjadi dan sudah abadi dalam Kitab Suci, siapapun yang mengingkari akan tetap menerima padah teramat ngeri. Dan alangkah berfaedah membaca sejarah kerana ternyata, “benarlah manusia, kebaikan bukanlah ajakan yang memikat/kebenaran telah mereka luputkan/memuja mungkar itu lebih nikmat”. Sedutan ini merangkumi pemikiran Norhisham Mustafa dan sekali gus memberi bakti. Kita seharusnya mensyukuri.

ASKAT: Anehkah, sampai sekarang pun, kemungkaran tetap berlaku? Dan yang malangnya, demikian berterusan berlaku dalam keadaan kita sudah tahu, sering pula diberitahu, berulang-ulang akibat-akibatnya yang bakal menimpa, sebagai balasan kerana tidak taat mematuhi suruhan. Ya, lebih ramai yang lebih suka memilih larangan. Sedangkan, yang kita tahu, kesementaraan tiada sama dengan keabadian; hakikatnya nafas kita akan terputus lupus. Tetapi kita bakal bangkit lagi, tidak mati, tidak boleh lari bersembunyi. Hari Pembalasan benar ada. Dalam al-Fatihah, banyak sekali kita ulangi menyebutnya!
 — at Utusan Kiblat, Mei 1982

Pantulan 34/14, sajak Norhisha Mustafa, "Peribadi 14"

Pantulan 34/14

Tanpa teratur susunan kedatangannya, muncul ke mari ia hari ini. Ya! Sajak memuati ruangan “Getaran Sukma” oleh karyawan waja Norhisham Mustafa,“Peribadi 14”, Pengasuh, bilangan 462, September/Oktober 1981, muka surat 41 menggamit rasaku agar mengingati keagungan Ilahi dalam keadaan diri sendiri yang jauh dari bersedia rapi mengabdi. Pengakuan jujur insan yang membongkar diri, “getir seorang pengecut, kerdil seorang penakut”. Dalam bersujud terasa masih tetap tergoda dengan cabaran-cabaran, dilanda kelemahan milik hamba yang sedang kembara menuju pengakhiran. Begitu pun memang tak perlu dibimbangkan kerana pada hakikatnya, teman kita ini sentiasa “…akur/pasrah dan syukur!”

ASKAT: Bukanlah pelik seseorang yang ingin melengkapkan diri dengan kewajipan yang perlu selaku insan soleh/solehan menghadapi rintangan-rintangan dalam meneruskan langkahan di landasan yang lurus, sepanjang-panjang perjalanan. Pasang surut tingkat iman demikian sukar ditentukan lantaran ada dua aspek yang sentiasa datang mendepani – berupa kebaikan dan kemungkaran. Beruntunglah kalau didikan yang diperolehi, ilmu yang dituntut, pemikiran yang dicerna, pergaulan yang memanfaati, iman yang dapat dibina dan diserapi, amalan murni yang berterusan meningkat menjadi faktor-faktor yang bakal membantu cerahnya jalan melangkah pulang. Semoga amalan kita subur sejajar dengan niat yang luhur.
 — at Pengasuh, September/Oktober 1981.

Pantulan 33/34, sajak Zaen Kasturi, "MONOLOG 'I'

Pantulan 33/14

Dalam “Daiges Malaysia”, Februari 1986, muka surat 47, muncul sajak teman fbku yang lama tak dirai, Zaen Kasturi, “Monolog ‘I’. Kutahankan diri dari memetik, ringkasnya sudah cantik, membacanya di hati terdetik dan asyik. Begitulah, kalau tema yang digarap, pembacapun boleh seiring menyerap dan berhasrat menggilap mana yang berkarat. Apapun, aku tertawan oleh, “bilakah bahteramu akan kembali”. Pengharapan tahap maksimum, bergantung kepada inisiatif diri sendiri.

ASKAT: Ada kemerosotan pegangan setelah lama tanpa penghayatan. Ada keperluan memperbaharui, dan hakikat kerap terbukti bahawa iman ada pasang surutnya. Pengukuhan bukannya mudah tetapi tekad baru harus ditanam dan dibajai supaya pengakhirannya adalah yang diredhai.
 — at Daiges Malaysia, Februari 1986.

Sunday, 23 March 2014

Pantulan 32/14 sajak Ahmad Sarju, “Dalam Diri Bangsaku”

Pantulan 32/14

Dari segi semangat, nampaknya masyarakat belum banyak berubah, sedangkan kalau tahun 1970 dijadikan penyukatnya, 44 tahun sudah kita menghirup suasana, perutusan sajak ini dahulu sudah mencukupi untuk menimbulkan rangsangan dan jadilah mesejnya …. kini langka (?) ….. Maknanya, tidak perlu sajak-sajak lain dicipta mencoret mesej atau tema yang sama; sebab kita pada hakikatnya sudah dalam abad baru yang muda, generasi dahulu telah pergi, atau menua dan diganti pelapis yang kuat kuasa kudanya! ‘Malangnya’, lakaran karyawan ini tetap malar dan segar-bugar. Semasa. Ini benar kalau kita baca semula karya teman fbku Ahmad Sarju, “Dalam Diri Bangsaku”, DIAN, bilangan 63, Tahun XII, 1973, muka surat 95. Ya! Kerana kita belum berjaya di menara, bahkan dalam sebahagiannya tetap tercorot hina menjalani kehidupan di dunia, maka yang dinukilkan penyajak yang sudah terpahat nama ini harus terpakai: “kerana di hadapanmu ada padang perlumbaan/yang harus diharungi dengan kecekapan/dan berani meneguk kepahitan.” Sajak ini mudah, namun pembaca marhaen pasti lebih memperoleh faedah mental tersembunyi, jika diperjelas intipatinya seperti seorang guru mengajar di sekolah. Tiap-tiap sepatah perkataan, kalimat dan keseluruhannya boleh dikembangkan demi impak maksimum, yang kalau tidak, akan terus terbenam ditindih helaian ciptaan yang menyusuli.

ASKAT: Ataukah mereka ini tidak sesuai dirayu, digesa? Jika benar, haruskah dipaksa, disuap, dibiarkan melara? Sejarah mencatat hampir semuanya yang perlu diketahui dan diteladani atau disempadani. Belum semuakah kita membaca mengkaji dan sedar sendiri? Barangkali warwaran tidak boleh terhenti, siapapun yang memegang tali kemudi.

Nota: Sajak ini termuat juga dalam kumpulan sajak Ahmad Sarju, “Bunga Waktu”, Dewan Bahasa dan Pustaka, 1986, cetakan pertama, muka surat 49.
 — at DIAN, Bil. 63, Tahun XII, 1973.

Thursday, 20 March 2014

Percikan Sipi 1/14, sajak Rudi Mahmood, “Menggulung Luluh (3)”

Percikan Sipi 1/14

Demi beralih tumpu sedetik, kubeleki lembaran lain yang tercapai di sisi. Agar tidak melencong dari amali, jangan teralih ke era kini, dan tanpa meramas rapat, terusik ralik oleh sajak berseni lagi berisi murni menuntut cungkilan mendalami, “Menggulung Luluh (3)”, Dewan Sastera, Bil. 3 2014, muka surat 75. Rudi Mahmood, sentiasa terbukti menggaru qalbu, mendera minda!

ASKAT: Aku termenung lelah/terasa indah tergubah/biarlah diredah basah mengaliri hati/nanti kujelangi sedemi erti/sejelas maknawi.
 — at Dewan Sastera, Bil. 3 2014

Pantulan 31/14, sajak Norhisham Mustafa, “Aku Belum Memalingkan Muka”

Pantulan 31/14

Di petang-petang begini, dipermantap tekad hatiku agar terus mengabdi kepada Ilahi oleh penulis tak pernah letih berbakti, Norhisham Mustafa, lewat sajak beliau “Aku Belum Memalingkan Muka”, Pengasuh, bilangan 429, Januari 1978, muka surat 26. Ternyata, 36 tahun dahulu pun cabaran menggegarkan iman sudah mercup dalam masyarakat. Para penganut agama suci terdedah goyah, mahu tidak mahu melangkah “… melewati keruntuhan begini”. Alhamdulillah, sangat teguh imannya, seperti tertonjol, “hanya kesediaan untuk setia/dan tidak memalingkan muka/akan melazatkan gegaran begini/sementara tak lagi ada dinihari.” Kita mendoakan semoga demikian sentiasa, lama manapun ruang masa yang masih terbuka.

ASKAT: Kekufuran, kejahilan, kemaksiatan, kesesatan, kehancuran, kedurhakaan dan yang setandingannya terhadap perintah Allah SWT terbukti bukan perkara baru. Sejarah menunjukkan sejak Adam a.s lagi, telah berlaku. Lama kemudian, apabila Islam berjaya mengungguli dunia, golongan yang tidak sebulu tetap ada dan saling bermusuhan, bertikai-tikaian. Apabila kekuatan Islam dihancurkan, dan musuh-musuh Islam menguasai semua segi, ditambah perpecahan tanpa henti oleh umat Islam sendiri, maka pilihan yang ada lagi ialah untuk individu Muslim sejati kembali berpegang kepada perintah-perintah Ilahi. Pun, tidak semua sanggup menghadapi, lalu lebih banyak mereka bercakaran lagi, bahkan pada abad ini, abad akal menguasai. Tentulah tidak bijaksana menolak wawasan Islam sejati. Tetapi, nampaknya sangat bergantung perjuangan jangka panjang itu kepada kekuatan diri peribadi; yang bakal menyedari tentang hikmah permuafakatan ummah, lalu bangkit dalam persatuan dan memperkukuh serba-serbi aspek yang diperlukan supaya dapat dihadapi tantangan – pada peringkat individu dan sekali gus kenegaraan, kemuncaknya di seluruh alam.
 — at Pengasuh, Januari 1978.