Sunday, 11 November 2012

Sedutan Bacaanku: Pondok


Sekadar mencatat bacaanku hari ini (12 November 2012):
“Pendidikan umat Islam di bahagian selatan [Thailand] sungguh tidak menggembirakan, kerana mereka umat yang paling terkebelakang di bidang pendidikan kalau dibandingkan dengan umat agama yang lain, hingga sekarang belum terdapat sebuah pun sekolah menengah atau lanjutan yang didirikan mereka. …

Pondok
            Bagi umat Islam Thailand, terutama umat Islam yang tinggal di bahagian selatan perkataan “pondok” tidaklah asing lagi bagi mereka dan pondok tidaklah dapat dipisahkan dari kehidupan mereka, kerana semenjak beberapa abad yang lampau hingga sekarang pondok merupakan satu-satunya tempat mereka belajar agama. Pondok merupakan peranan penting di dalam pertumbuhan dan perkembangan agama Islam di bahagian selatan, perkataan “pondok” bagi umat Islam di bahagian selatan mempunyai 2 pengertian iaitu pondok dalam erti yang luas ialah suatu tempat pengajian yang merupakan kompleks yang mempunyai sebuah bangunan rumah di tengah-tengah dan dikelilingi  oleh rumah-rumah kecil (pondok) yang didiami oleh para pelajar di sekitarnya.  Adapun rumah yang terletak di tengah itu ialah tempat tinggal guru agama bersama keluarganya.  Guru yang mengajar ilmu-ilmu agama dan ilmu-ilmu yang berupa dasar keislaman kepada murid-murid di kompleks ini dipanggil “Tok Guru”.  Dalam menyampaikan berbagai-bagai ilmu agama kepada murid-murid ia (Tok Guru) dibantu oleh beberapa orang pembantunya yang biasanya pembantu-pembantu ini adalah murid-muridnya sendiri yang sudah beberapa tahun belajar ilmu agama kepadanya.  Tok Guru dengan para pembantunya menyampaikan ilmu-ilmu agama kepada murid-muridnya di sebuah bangunan yang disebut “balai”.  Biasanya balai ini bersambung dengan rumah Tok Guru. Tok Guru dan para pembantunya duduk bersila sewaktu menyampaikan pelajaran agama dan murid-muridnya duduk bersila dengan membuka kitab masing-masing di hadapannya. Murid-murid yang belajar agama di pondok ini dipanggil “Tok Fakih”.  Adapun kitab-kitab agama yang dipakai ialah kitab-kitab jawi yang dikarang oleh ulamak-ulamak setempat yang termasyhur yang sudah meninggal beberapa tahun yang lampau.  Diantara ulamak-ulamak besar yang banyak mengarang kitab-kitab agama  yang terkenal yang dipelajari hingga sekarang ini ialah: Syeikh Daud Al-Fathani, Syeikh Ismail Al-Fathani dan Haji Sulong.  Pondok dalam erti sempit ialah rumah-rumah kecil yang diduduki oleh para pelajar yang terletak di dalam kompleks atau kawasan yang mengelilingi rumah Tok Guru.
Menurut keterangan statistik tahun 1961 di wilayah Patani terdapat 75 buah tempat pengajian agama atau pondok, di wilayah Yala terdapat 70 buah pondok, di wilayah Narathiwat terdapat 55 buah pondok dan di wilayah Setul terdapat 15 buah pondok.
            Sistem pengajaran di pondok masih lagi digunakan cara lama, iaitu menyampaikan pelajaran-pelajaran agama, Tok Guru dan murid-muridnya duduk bersila, tidak ada sebarang latihan diberikan kepada murid dan tidak ada ujian (peperiksaan) naik tingkat, tetapi diakhir-akhir ini sistem pengajaran di pondok-pondok mulai berubah, murid-murid sudah mempunyai bangku (kerusi) duduk sewaktu mengikuti pelajaran-pelajaran agama.  Ilmu-ilmu umum mulai diajarkan sebagai mata pelajaran tambahan termasuk juga bahasa Inggeris dan ilmu bertukang di samping ilmu-ilmu agama dan bahasa Arab sebagai mata pelajaran pokok, ujian tahunan diadakan sebagai alat pengukur bagi kenaikan tingkat murid-murid.”  

(Nota: Saya petik perenggan di atas daripada rencana Che Mat bin Na, mahasiswa Thailand di Yogyakarta bertajuk Berkenalan Dengan Umat Islam di Thailand dalam majalah Warta Jabatan Agama Johor, bilangan 210, Mac 1971, muka surat 32, 33, 34 dan 45. Sekarang kita berada dalam tahun 2012 iaitu lebih 41 tahun kemudian. Mungkin ada kalangan kita hendak mengemaskinikannya. )  

No comments:

Post a Comment