Pantulan 93/14: Dongeng cinta
Sajak temanku, Ahmad Sarju, berjudul “Sang Kuriang”, Dewan Masyarakat, September 1975, muka surat 55, menjelma mesra. Cerita putera yang terdera rasa oleh penolakan nafsu (cinta?) oleh ibunda kerana menyalahi adat susila. Maka, yang terkesan seharusnya, tiada wajar kehonaran berleluasa. Fakta-fakta seharusnya muncul agar memandu perlakuan manusia, melorongkan kepada amalan-amalan bermaknawi, bukan yang menyalahi adat negeri dan adab manusiawi. Suatu lagenda, ratusan tahun berlalu (ribuan?) masih tetap mencengkam bacaan ulangan asalkan diperikan semula dengan kemerduan dan lenggokan kata-kata mencempera rasa, membaur rangsangan. Kalau dikaji pemerian tentang Sangkuriang, ada tafsiran tertentu dalam setiap peristiwa yang dilalui watak-wataknya. Dan, terpulanglah, setiap pembaca boleh pula membuat tafsiran sendiri-sendiri, selapis atau berlapis-lapis. Aku setuju penyair kita telah memilih sempurna rumusan, “jawaban menyula jasad dan roh kita”, sebagai tafsiran bermutu penelitian baharu. Sungguh, tiada sesia mentelaah apabila tambahan berguna menyusup ke minda, memperteguh kewarasan. Memang kena.
ASKAT: Pernah kulawati Gunung Tangkuban Perahu dan setelah mengetahui latar dan bentuk rupa bumi, tidaklah terkejut cerita Sangkuriang dipercayai orang zaman dahulukala. Pun terlampau banyak khurafat legenda itu, sehingga akal siapa pun mempersoalkan (kebenaran) khayalan purbanya. Tetapi dari perspektif kini, kecanggihan zaman mutakhir boleh menjadikan dongeng itu berlaku, seperti banyak cerita seperti itu diperbuat untuk tayangan santai di kaca TV, mengikat minat kanak-kanak. Demikian menjadi realiti dibantu teknologi terkini. Tetapi, dari segi hiburan, atau memasyhurkan tempat-tempat agar jadi tumpuan wisatawan, cerita-cerita demikian sangat berperanan. Maka siapa pun perekanya, adalah diakui sangat bijaksana. Masyarakat yang mewarisi hasil ciptaan beliau mendapat faedah sampai bila-bila, kerana dijadikan sumber memakmurkan penghidupan di sekitaran.
No comments:
Post a Comment