Thursday, 9 October 2014

Pantulan 53/14: Sajak Ahmad Sarju, “Lelaki Tua Itu”

Pantulan 53/14: Mengisar piring rakaman
Sajak “Lelaki Tua Itu”, Dewan Sastera, April 1992, muka surat 33 dicipta oleh teman fbku, Ahmad Sarju ketika beliau baru mencapai usia 50 tahun. Umur yang belum tergolong ‘tua’ semasa ini. Calitan lukisan yang terpapar adalah lakaran kegigihan anak jati tanah ini menghadapi cabaran, mempertahankan “maruah” seorang diri. Tidak mahu hartanya tergadai. Walau dihulurkan “… segumpal umpan/…permata …”, ia tidak gelap mata menerimanya ataumelepaskan pegangan milik warisan.
Ada kata-kata, “dalang”, “petualang”, “maruah”, “cerobohi”, “birokrasi” yang sekali gus mempamerkan isu yang diketengahkan bukan kecil. Ada kelompok tertentu yang terlibat. Masing-masing menegakkan kepentingan sendiri-sendiri. Sanggup diperalatkan demi melayani nafsu jangka pendek kerana kemudian kehilangan hak, tapak dan wajah kejatian.
Membaca lebih dua dekad kemudian, ketahui kita bahawa ketika itu, betapa sudah tiada lagi benteng atau semangat perjuangan kumpulan majoriti, kerana tertonjol jelas “Laki-laki tua itu” bersendirian dalam kedaifannya menyuarakan penentangan. Ia tidak sehaluan atau bersedia tunduk walaupun berusia lagi kian berlanjutan dimamah masa.
Sajak ini dianggap ‘bersejarah’ kerana merakamkan proses perubahan dan tragedi yang melanda anak-anak bumi yang nampaknya tidak mendapat simpati mana-mana pihak pun melindungi sekangkang hak peribadi. Mereka yang lain tidak menyebelahi, bahkan “amanah” telah dikhianati.
Bayangkanlah, ketika itu pun sudah bersendirian menghadapi suasana penglupusan seperti kata Ahmad, “Laki-laki tua itu tetap setia/pada rumah dan tanah moyangnya/pada amanah yang digenggamnya/dengan lidah ia bertahan/hanya dengan lidah.”
ASKAT: Banyak sebab berlaku peristiwa penyahan demikian, sampai segelintir saja masih mempertahankan tanah milik. Sekarang ia sedang berlaku dengan lebih segera. Pemerhati, malah sesiapa pun, boleh melihat senario yang berubahan sepanjang era pembangunan. Di Utara, Selatan, Barat dan Timur berleluasa. Peratusan penduduk mewarnai pertempatan telah berubah dan ada yang baru, berbeza jati diri, menghuni dan yang lama lenyap dari pandangan mata. Berundur kemudian berkubur. Bolehkah fenomena ini ditepis atau disanggah, kalau bukti-bukti adalah keterbalikannya?
(Nota: Sajak ini, dengan pengubahsuaian di sana sini, termuat juga dalam kumpulan puisi, Ahmad Sarju, “Permata Budi”, Dewan Bahasa dan Pustaka, 2007, cetakan pertama, muka surat 63 dengan judul yang berlainan sedikit, “Laki-laki Tua Kita”.
— at Dewan Sastera, April 1992.

No comments:

Post a Comment