Pantulan 63/14: “…menyuluh kembara…”
Bagi kita yang membaca polemik sastera Islam, tahulah bahawa lebih ramai sependapat dengan pandangan bahawa karya-karya itu wajar mendukung kebenaran dan mengagungkan Yang Maha Berkuasa melalui amalan yang dituntut oleh agama suci yang diwahyukan melalui Nabi Muhammad S.A.W. Oleh yang demikian, amalan atau tanggapan syirik dan pembesaran pemikiran sesat tentulah tiada tempat dalam kreativiti para sasterawan yang tergolong dalam kategori tersebut. Percubaan untuk menjelmakan sastera Islam dalam kesusasteraan Melayu telah lama bermula tetapi, kecuali satu dua karya yang terkenal (seperti pernah dibicarakan oleh Syed Muhammad Naquib al-Atas) tiadalah kita dilimpahi karya-karya era mutakhir dari kalangan sasterawan yang diakui sebagai mempunyai ilmu pengetahuan mendalam tentang ajaran Islam itu.
Dalam majalah-majalah berunsur keagamaan kita biasa juga menemui dan membaca puisi-puisi keagamaan (keislaman?) dan sekali sekala dapatlah kita menikmati keindahan ciptaan-ciptaan itu, mengikut tahaf penguasaan atau keilmuan kita sendiri. Namun, pada hakikatnya, sukar sekali menemui seseorang yang berilmu mendalam serta diakui pakar dalam ilmu-ilmu Islam berpuisi mengketengahkan pemikiran beliau tentang sesuatu aspek seindah mungkin. Mujurlah hari ini aku melintasi puisi karya ilmuan tersohor (Mohd Nor Abu Ilham) Wan Mohd Nor W.D., “Agama dan Evolusi”, Dewan Sastera, Jun 1991, muka surat 29. Karya ini tidak wajar terselit lagi. Tanpa ragu-ragu, membacanya pasti memperkayakan perasaan beragama. Aku yakin, kian tinggi didikan keagamaan pembacanya kian tinggi pula penghayatan dan kesannya daripada sajak ini.
Mengakui apresiasiku, secara rambang kupilih: “kejahilan gelap dianggap cahaya”; “khazanah baginda perlu digali/…/…/tinggal kita mengambil erti”. Terhadap kalimat-kalimat yang lain kita dapat mengerti selapis walaupun pengarang sendiri lebih mengetahui berlapis-lapis yang lain dan akan bersyukur kita kalau beliau berperi tentang , “erti agama pegangan akal/jiwa dibangun berisi amal/pantang diisi ikhlas si juhhal/bukan ciptaan khayalan dangkal/…”
Betapa panjang boleh dihuraikan sajak ini ( oleh para ilmuan). Tetapi, dengan pendeknya keseluruhan sajak ini pun, ia tetap menyemarakkan kita kembali menghayati anutan yang mungkin diamalkan secara yang belum mencapai pengertian atau anjuran yang sebenar-benarnya.
No comments:
Post a Comment