Saturday 2 September 2017

Pantulan C/01/15/2017 : Sajak Rudi Mahmood, “Berbalah dengan Kata”

Pantulan C/01/15/2017: Di sebalik persepsi
Bukan satu makna sahaja difahami tentang sesuatu ‘istilah’, walaupun dalam sesuatu bidang. Semakin rumitlah kalau menular ke dalam pelbagai bidang lain. Situasi demikian teryata kalau sajak Rudi Mahmood, “Berbalah dengan Kata”, (Dewan Sastera, Disember 2015, muka surat 21) dihalusi.
Di kalangan kita memang tidak sentiasa saling sepengertian dalam semua bidang. Begini sudah biasa. Ia tidak mengapa asalkan masing-masing ada alasan untuk berbeza (?). Ataukah, seboleh-bolehnya, disepakati supaya, sama ada dari segi kata atau makna sejati, tiada berselisih demi mewujudkan keharmonian? Aku sedari, aspek ini lebih mudah diretorik berbanding dengan diamali.
Ambillah satu. Kalau kita hadkan dahulu kepada istilahnya, mengikut tafsiran secara tersendiri oleh Rudi, “politik adalah peluru sejarah/dan papan sasar.” Benar-benar satu analisis yang sinis tetapi dinamis, kerana “sejarah” yang sekian lama berterusan berlaku sehingga kini dan pastinya pada masa akan datang, akan ‘menembak’ ke medannya – di mana-mana dan pada bila-bila. Ia adalah percaturan yang meninggalkan kesan paling nyata lagi mendalam. Tentulah risiko tidak terlepas, kerana ia adalah wadah utama mengatasi semua yang lain. Pada akhirnya terserah ‘takhta’ kepada pemenang, simbol kejayaan hasil kesengitan persengkitaan yang mengitarinya. Ia (politik/takhta) mengungguli, sebab impaknya meramas nadi dan menarah kudrat “rakyat” yang menghuni “tanah air” (sekadar menghubungkaitkan suatu identiti dan kesatuan dalam sajak ini). Demikian persepsi, serentak menepati, lagi-lagi masa kini – ketika mendekati musim mengadun mimpi sebelum mengundi menentukan status muktamad perjuangan.
Keseluruhan sajak mencabar diri. Daripada mengambil pandangan sipi atau memanjangkannya satu persatu terhadap tafsiran “berbalah … kata” yang lain, yang sedia dirinci dikira memadai. Aku mohon berhenti di sini.

No comments:

Post a Comment