Saturday 2 September 2017

Pantulan E/01/18/2017: Sajak Solihin Osman, lewat “Merdeka Itu Cinta”

Pantulan E/01/18/2017: Terhormat sejagat
Tafsiran kemerdekaan boleh dalam bentuk dan cara yang kita sendiri sukai. Tetapi dalam puisi, ia dilakukan Solihin Osman, lewat “Merdeka Itu Cinta” (Puisi Bulan Ini), Dewan Sastera, Ogos 2016, muka surat 72. Sempena musim perayaannya baiklah kita meninjau selanjutnya.
Aku mengekang ujaan membaca keseluruhan kerana mahu menumpukan hanya judulnya. Judulnya yang terlorek cantik berupaya menarik. Menarik untuk kusinggah menyelami maknanya mengikut tanggapanku pula.
Selama ini aku fahami merdeka itu pada aras-arasnya – peribadi dan watan. Kategori pertama, dianggap merdeka apabila seseorang sudah bersedia berdikari. Orang lain, terutama penjaga/ ibubapa sudah berlepas tangan kerana tanggungjawab menjaga sudah beralih kepada anak yang telah mencapai usia dewasa. Tetapi, pada aras lebih bererti, lebih diutamakan, ialah kemerdekaan bagi watan. Pada aras ini, keseluruhan individu iaitu rakyat jelata adalah yang dipentingkan. Mereka berkuasa memilih dan menyerahkan mandat untuk dikuasai penguasa dengan harapan terjamin kehidupan mereka -- sekarang dan masa depan.
Jadi kalau rakyatlah yang sewajarnya difokuskan bagaimana seharusnya kemerdekaan itu hendak kita persepsi dan realisasikan? Sekali lagi, tanpa melajak ke rangkapan olahan karyawan, kemerdekaan itu haruslah kita hadkan kepada nikmat paling optimum diraih kerana berkuasa memilih pemerintah dan mengendalikan sendiri watan tercinta. Negara yang dicintai, hendaklah sentiasa aman, makmur kerana ketertiban dalam semua keadaan dan lapangan tergubal mantap tanpa diganggu gugat. Antara warga saling sefahaman tetapi bebas memilih bidang penglibatan. Melalui sistem pendidikan berkebangsaan rakyat berilmu, berkerjaya dan masing-masing menyumbang untuk mencapai status maju – ‘mengikut acuan sendiri’ demi melestarikan jati diri.
(Pada suatu tempoh dialami generasi silam kita benar-benar di landasannya. Malangnya, angkara individu dan kefahaman dan survival kumpulan menyemai dan menyemarakkan perbalahan langsung merungkai bahkan melupuskan pencapaian cemerlang. Kini, kita sudah surut ke belakang bergelumang dengan ketidaktentuan dan kegagalan. Mungkin lebih tepatnya, kita kini sudah terlepas peluang).
Jadi, merdeka menuntut rakyat yang mendukungnya melengkapkan diri dengan sifat-sifat seorang pencinta yang intim. Ia harus mencapai kepuasan diri. Ia bijaksana beraksi mencantikkan watannya. dengan demikian selamanya sayangnya murni, kasihnya sejati, sokongannya tidak berbelah bahagi, sanjungannya tertinggi, sumbangannya tidak terhenti, dan pengorbanannya ke tahap bergalang-ganti.Dari segi generasi, yang mendahului mewariskan kecintaan sehingga yang menyusuli lebih-lebih lagi misali.
Sedikit meleret ke untaian isi puisi, kemerdekaan mengikut Solihin Osman, sewajarnya menyerlah “manisnya laman dengan senyuman”, “bahagia”, “damai” dan men“dewasa”kan “pemikiran”. Maka seharusnya ada perancangan untuk mengisi “ruang dan peluang”. Tidaklah munasabah mendabik dada melaungkan kemerdekaan setiap hari ulang tahun dengan “mimpi”. Cara begitu tidak menyumbang laba.
Banyak watan terlepas daripada belenggu dan kehinaan. Namun, seabad pun belum mengecap restu sebaliknya tetap begitu.

No comments:

Post a Comment