Monday 11 September 2017

Pantulan F/02/21/2017: Sajak Siti Zaleha M. Hashim, “Tiga Pertanyaan”

Pantulan F/02/21/2017: Ilmu Laduni
Pernah juga kubaca tentang Nabi Khidir a.s. Tidak ketinggalan pula aku mendengar ceritanya diperikan oleh ustaz-ustaz. Tetapi untuk mengingati semula aku perlu membaca sendiri sekali lagi Surah al-Kahfi. Kalau tidak agak sukar menghayati sajak Siti Zaleha M. Hashim, “Tiga Pertanyaan”, (Puisi Bulan Ini), Dewan Sastera, Bil. 3 [Mac] 2017, muka surat 75.
Siti Zaleha tidak pun menyebut nama nabi atau wali yang dianugerahi Allah ilmu hakikat itu. Tetapi sudah jelas apa yang dirujuki beliau adalah tentang tiga pertanyaan Nabi Musa kepada ‘guru’ beliau ketika mereka sama-sama mengembara. Tidak dilupai bahawa Nabi Musa tidak mampu mentaati syarat yang beliau persetujui untuk tetap berdiam diri, bersabar dengan tidak bertanya apa-apa meskipun apabila menyaksikan di depan mata orang alim yang diiringinya bertindak melampaui nilai-nilai peribadi yang dipegangi beliau sebagai seorang pesuruh Ilahi sedangkan ‘guru’nya bertindak atas arahan Yang Maha Besar menganugerahi pengetahuan tentang peristiwa-peristiwa yang bakal berlaku. Sedangkan ilmu itu tidak diberikan kepada Nabi Musa. Tanggapan tentang keterlanjuran perlakuan gurunya itu menimbulkan kegelisahan beliau sedangkan hamba Allah itu bertindak atas pengetahuan ilmu yang khas diberikan Allah SWT kepadanya seorang sahaja, tidak kepada orang lain termasuk Nabi Musa sendiri.
Kalau cerita itu sudah kita garapi maka iktibarnya lebih wajar diutamakan. Bahawa Nabi sendiri tetap tidak berlebihan ilmu yang diterima melalui wahyu walaupun daripada Allah SWT sendiri. Allah tetap Maha Berkuasa kerana Dia boleh memberikan sesiapa yang lain di kalangan hambaNya memiliki ilmu yang lebih tinggi daripada yang dimiliki seorang Rasul pun.
Aku percaya penyair begitu berusaha mengolah bahasa sehingga terhasil kalimat “ilmu siapakah yang lebih hebat daripada semua”? Cerita-cerita yang diketengahkan memberi petunjuk mengenal pasti jawapan, yang tidak lain tidak bukan iaitu Allah SWT sendiri.
Siti tetap meninggalkan perutusan agar para penganut sejati beramal soleh dan bertakwa kerana manusia semua pasti akan “berlabuh”. Alangkah bertuahnya sekiranya ketika itu, manusia benar-benar bersedia mengadap Ilahi untuk diadili tanpa bertempelan keping-keping keluh-kesah di hati tentang amalan yang ditekuni.

No comments:

Post a Comment