Saturday, 1 December 2012

Merintis Pelan Taqwa - Mukaddimah



            Ini adalah kesan, reaksi dan tanggapan saya terhadap intisari tafsiran al-Quran setelah  mendengar kuliah Subuh hari ini (genap 61 tahun) 1 Disember 2012=17 Muharram 1434 di MKT. Seperti selalu penceramahnya ialah Ustaz Ariffin bin Ismail, Pensyarah Universiti Malaya.
Pemahaman tentang sesuatu istilah, konsep, sejarah dan pemakaiannya dalam situasi semasa adalah penting. Bagi maksud reaksi ini, ambil saja istilah al-Munafiqun. Dari segi sejarah, istilah al-Munafiqun telah ada disebut dalam al-Quran lebih 14 abad yang lalu. Apabila orang Islam mengatakannya atau menyebut istilah ini, maka di kalangan orang Islam biasa, terlintas dalam fikiran mereka orang yang yang berpura-pura; wajahnya, sikapnya, amalan zahirnya nampak beriman sedangkan yang lebih benar ialah sebaliknya. Orang Munafik boleh mengabui mata orang ramai dengan mudah dan jika berterusan orang ramai akan terikut-ikut lalu menjadi munafik atau mengamali tingkah-laku demikian juga.
            Kuliah Subuh tadi memfokus ayat-ayat 9, 10 dan 11 Surah al-Munafiqun.[1] Rumusan ketiga-tiga ayat ini bolehlah dinyatakan begini; bahawa selagi masih hidup, mempunyai kesempatan, ada kuasa, ada harta, ada pangkat, berbakti dan berjasalah dengan sentiasa mengingati Allah. Mengingati Allah bukan sekadar berzikir subhanAllah, alhamdulillah, Allahu Akbar, bahkan jaaauh melebihi tanggapan itu. Berbuat yang terbaik dalam semua perkara dalam konteks menggunakan apa yang kita miliki demi memperkuat umat atau orang lain seagama dengan kita.
            Konsep rezeki misalnya tidak terhad kepada pendapatan bulanan yang diterima, upahan harian, wang ringgit, pangkat yang disandang, ilmu yang tertanam di dada, kesihatan yang terjaga, umur yang panjang, anak cucu sekeliling pinggang, rakan taulan yang merata. Semuanya itu, dan lain-lain lagi adalah pelbagaian rezeki yang kita nikmati. Maka rezeki ini hendaklah dimanfaatkan untuk diinfakkan; kepada kariah masjid, kepada masyarakat setempat, kepada anak-anak yatim, kepada ibu-ibu tunggal beranak ramai dan banyak lagi kumpulan sasarnya. Lagi, kalau hendak diperluas; pemimpin masjid yang berilmu (apa sahaja ilmu berguna) manfaatkan ahli-ahli kariah dengan ilmu itu; Bilal yang merdu suara dan menarik teknik azannya boleh melatih remaja-remaja lain agar bila-bila masa sahaja boleh mengambil alih; m,ana-mana ahli jemaah masjid berupa pemimpin korporat boleh membangunkan imej masjid supaya menjadi entiti korporat yang tidak tercemar lagi gah; mereka yang menguasai sumber-sumber boleh mengukuhkan keupayaan masjid dengan sumber-sumber itu, dengannya masjid boleh mengisi minda warga emas lelaki dan wanita, mengislahkan pemikiran para remaja ke jalan budaya Islamiah. Banyak lagi programnya, dan ini akan menyusul nanti….   
            Nah, kalau kita tidak memahami apakah itu tindakan-tindakan seorang yang munafik maka kita tidak terasa melakukan kesalahan kerana kita tidak sedar dalam tanggapan berimannya kita (yang sebenarnya tidak tepat) kita melanggar batas-batasnya. Kita tidak fikir kita telah mengabaikan masyarakat  yang kita gauli kerana kita sudah rasa mencukupi melaksanakan rutin seorang Islam yang baik; kerana kita sudah pergi sembahyang Subuh atau Maghrib atau Isya’ di masjid; setiap Jumaat kita memberi sedekah dan derma secara menabung di masjid; sekali-sekala kita hadir mendengar ceramah agama; setiap Ramadan kita tidak ketinggalan bertarawih 8 rakaat; dan lain-lain lagi yang menjadikan kita diiktiraf sebagai muka lazim di mata ahli-ahli kariah.
            Ya, masjid kita besar, berhawa dingin, berpermaidani empuk. Makmum ada  sebaris sahaja di belakang Imam. Kita tahu yang ada di masjid ini ialah orang-orang yang 15-30 tahun menghirup udara persaraan; tua-tua, dan sudah tidak banyak lagi kuasa untuk merubah, sudah mulai dilupakan, tidak dikerumuni pelanggan-pelanggan, tidak boleh lagi memberi sumbangan tenaga sukarela tulang empat kerat, sudah goyah jasmani berlama-lamaan menyertai pelbagai aktiviti. Pendek kata sudah menurun menuju garisan penamat, dalam kesunyian. Hakikat yang terpampang jelas, tiada pengganti mendampingi sebaris di saf kedua. (Kata Ustaz: Apa salahnya kita hadiahkan RM10 bagi mana-mana remaja yang datang awal ke masjid, demi mendidik? Fikirkanlah apa saja cara untuk mengatasinya! Begitu bukan salah.)
            Kalau kita percaya ada kehidupan lain selepas kematian dan kebahagiaan hidup di alam baru yang kekal kelak bergantung kepada kesan dari jasa bakti kerana mengingati Allah semasa di dunia ini maka tentulah ada regret atau sesalan bercambah dalam diri kerana sambil lewa, berkira-kira sangat untuk berkecimpung, bertindak secara betul ketika kesempatan terbuka luas atau ketika kita diberi pilihan menentu sendiri corak situasi di tempat kita. Bukankah ghalibnya kita akan mati dan disolati di sini? Sewajarnya kita tidak boleh cuai sampai ditempelak; kenapa ketika engkau berpangkat, engkau berharta, engkau sihat, engkau berilmu, engkau berkuasa dan menguasai semuanya tiada apa yang bermakna dilakukan supaya dapat diwarisi generasi pelapis, menjadikan mereka boleh menyambung berbakti, berjasa dan bertaqwa mengikut kefahaman yang paling menepati?
            Masjid adalah pusat mendidik ahli-ahli kariah. Fakir, miskin, orang terlantar  melihatnya sebagai tempat bergantung harap ketika kesempitan, musafir terbela sementara melepas lelah sebelum meneruskan perjalanan.  Anak-anak sekolah dari keluarga tidak bernasib baik datang untuk belajar kelas-kelas tuisyen percuma atau separuh ditaja, orang ramai datang membaca buku-buku berharga menambah ilmu pengetahuan, para mahaguru datang mencambah benih ilmu dunia akhirat, mahasiswa-mahasiswi berseminar/berqiamullail membentuk para kader mujahid pembela masyarakat dan institusi, dan ….
            Kata Ustaz Ariffin tadi, perang senjata tidak sebahaya perang budaya, perang fikiran oleh musuh-musuh Islam. Benarlah kalau ditembak sebutir peluru oleh penjenayah antarabangsa pelurunya menusuk satu badan dan matilah kesan akhirnya. Dan individu itu hilang hayatnya berpusara dan seorang warga berkurangan dalam negara. Sebaliknya, kalau fikiran atau minda yang ditawan lalu  seseorang menjadi pak turut ia kemudian menjadi perkakas atau alat diayah atau dakwah untuk menambah lagi kebinasaan kepada individu-individu lain, generasinya, kaum kerabat dan orang-orang yang boleh dipengaruhinya dan kemudian ditawannya lagi.
Di Aceh suatu dekad dahulu, di suatu kawasan penduduk Kristian hanya lebih kurang 10 peratus.  Kini sudah jadi 40 peratus. Bilangan gereja sudah melebihi masjid, merata tempat dibina, benar-benar dirancang untuk menyaingi. Jadi, bayangkan jika orang yang kalah  mindanya ini, adalah orang-orang kita; jika ia adalah pemimpin besar, pemimpin sederhana, pemimpin kecil, pemimpin sekolah, pemimpin, kelas, pemimpin masjid, pemimpin kariah, pendek kata ketua pada tahap masing-masing, apakah kemusnahan budaya dan keagamaan yang boleh mereka lakukan?
Ustaz mencetuskan, tidak bolehkah diselaraskan? Bijakkah semua NGO berebut-rebut bertumpu ke Palestin, sedangkan kita pun mempunyai masalah-masalah besar seperti kehakisan budaya ke arah kemusnahan tanpa kita mempunyai benteng atau merangka strategi pertahanan yang kukuh?  
            Maka adakah sekarang kita tahu munafik ada dalam sejarah awal Islam ketika Nabi Muhammad masih hidup. Munafik ada pada zaman Khulafa al-Rasyidin, zaman Kekhalifahan Umayyah, Kekhalifahan Abbasiah, Empayar Othmaniah,  zaman nasionaliah, dan masih kekal ada  pada zaman kita kini iaitu zaman globaliah.
Saya mahu kita mengatasi, kalau boleh, secara menyeluruh, tidak mengapalah juga secara berperingkat-peringkat, secara berkelompok-kelompok, secara berindividualan, secara negeriah, secara berdaerah, secara lokaliah, secara kariah, selaras dengan keupayaan sendiri masing-masing, dengan pendekatan paling praktikal. Barangkali boleh kita sebagai orang biasa, orang bawah memulakan dengan menerima pendekatan dari bawah juga. Biarkan latar-latar yang lain itu (di atas dari kita) iaitu di peringkat kita tidak ada kuasa, tidak ada pangkat, tidak punya pengikut, kita tidak dikenali, terserah kepada orang lain mengendalikannya. Dengan cara begini, jika di tempat lain tidak berlaku perubahan positif di jajahan kita tetap berkembang maju.
Jadi, katalah kita berkuasa atau bermukim di satu kariah kita buatlah pelan strategik kariah supaya fahaman kita yang baharu tentang konsep munafik menyerlahkan imej baru di sekeliling kita, penuh dengan wajah orang-orang solehah atau sedang berubah menepati ajaran Rasullullah s.a.w.
            Pelan Takwa Kariah akan menjadi bahan penulisan yang akan datang, insya-Allah.                           


[1] Saya baca Rachmat Taufiq Hidayat, Khazanah Istilah al-Quran, Penerbit Mizan, Bandung, 1989, dinyatakan istilah Munafiqun dan Munafiqin terdapat dalam banyak surah dan ayat dalam Al-Quran seperti surah-surah 9 (Al-Tawbah) ayat-ayat 64, 67, 101; 33 (Al-Ahzab) ayat-ayat 12, 60; 57 (Al-Hadid) ayat 13 (bagi Munafiqun) dan 4 (Al-Nisa’) ayat-ayat 61,88, 138, 140, 142, 145; 9 (Al-Tawbah) ayat-ayat 67, 68, 73; 29 (Al-Ankabut) ayat 11; 33 (Al-Ahzab) ayat-ayat 1, 24, 48, 73; 63 (Al-Munafiqun) 1, 7, 8; (bagi Munafiqin).  Dikatakannya, “artinya orang-orang nifaq, yakni orang-orang yang melahirkan sesuatu yang berbeda dengan keyakinan yang sebenarnya atau orang yang pura-pura beriman padahal sebenarnya kufr.” (lihat muka surat 106). Kebetulan tidak lama berlalu,  Sikap  dan Peribadi Orang-orang Munafiqin menjadi tajuk rencana Guru Muda dalam majalah Pengasuh bilangan 331, Julai 1961=Safar 1381. Guru Muda mengulas Surah Al-Baqarah ayat-ayat 11 – 16. Sungguhpun telah lama ditulis pemerian dalam rencana itu masih kemas dan ayat-ayat yang dirujuk di atas saling melengkapi. 

No comments:

Post a Comment