Mengambil berkat hari Jumaat!
Tidak perlu aku menghuraikan. Semuanya adalah sebutan lazim. Bagi kita yang sering menonton TV, mendengar radio, hadir mengerumuni taman-taman syurga, atau membaca sendiri warisan ulama dan cendekia, menggali pusaka dan mengkaji kepustakaan sezaman, tidaklah terkejut dilontarkan dengannya – “barakah”, “ukhuah”, “tazkirah”, “hidayah”, “takwa”, “tarbiah”, “kalimah”, “mujahadah”, dan “iman”. Semuanya ada, berderetan dalam puisi teman fbku, Azmi Yusoff, “Di Bawah Pohon Barakah”, SOLUSI, Mei 2013, muka surat 55. Jadi, ambil sahajalah “tarbiah”, yang maknanya tentu menyeluruh membaiki diri dalam serba-serbi agar terhasil matlamat terciptanya manusia di bumi. Dan kalau kita pilih “mujahadah” maksudnya sangat positif merangkumi kesungguhan untuk beroleh kebaikan selaras kehendak Ilahi. Pemahaman ke atas semua menjurus kita lebih mengabdi diri kepadaNya . Namun, sebelum melampaui, aku harus mengakui tidak pun mengaji, bukan ahli dalam aspek-aspek yang menyentuh istilah-istilah ini tetapi meyakini pentafsirannya boleh diperdalamkan lagi.
Dalam bahasa yang lebih akrab dengan diri pun, bahasa ibunda, terkandung dalam puisi ini kata-kata seperti “… rimbun/teduh memayungi…”, “pupuk”, “baja”, “cinta”, “hati”, “suci”, “akar” dan lain-lain. Tiada kata yang terlebih dimasukkan. Dalam kecukupan demikian, gubahan yang sedia ada menerbitkan makna yang berganda. Tanpa pun seseorang mencungkil teliti, intipatinya menjelma sendiri. Mengalir bergilir-gilir. Ini suatu keistimewaan, kerana dalam banyak hal, kata-kata yang berlebihan belum tentu menghasilkan makna serupa panjang atau memercikkan kesan yang lebih mendalam.
ASKAT: Puisi-puisi begini (teringat ruang “Puisi Hidayah”, “Ungkapan Suci” dalam majalah Utusan Kiblat), sekian banyak diungkap tetapi kerana ternyata malap sejurus itu lesap, seakan suatu pembaziran; dan paling-paling lebihnya sekadar dianggap mengisi ruang sementara sambil berharap muncul mantap atau meningkat, lebih berseni dan berisi dalam puisi-puisi yang menyusuli. Dalam aspek ini, kukira sudah pun jauh kita terlajak kurang bijak bersajak, kerana keupayaan setakat ini belum lagi terbukti, belum berprestasi seunggul tanda aras sejati. Sedikit yang sedia ada wajarlah ditambah lagi dengan tekad yang bersungguh-sungguh, tidak asal jadi.
No comments:
Post a Comment