Pantulan 16/14
Teman fbku, Wan A. Rafar (WanRafar Ishak) mencuit kolam kenangan lamaku melalui sajak beliau, “Wayang”, Dewan Sastera, Ogos 1976, muka surat 24. Yang hendak diceritakan ialah aksi pewayangan khususnya wayang kulit. Watak-watak wayang tidak bernyawa. Mereka bergerak kerana digerakkan oleh Tok Dalang, “selagi api masih menyala”. Anehnya, dan inilah yang menarik, watak yang tidak bernyawa boleh mati seolah-olah tidak dikawali Tok Dalang. Kalimat penyudah yang bercampur sedih dan lucu, sekali gus menarik; “selamat tinggal kawan/aku akan mati/sekejap lagi.”
ASKAT: Pada tahun-tahun enam dan tujuh-puluhan, permainan wayang kulit dan beberapa permainan tradisional yang lain masih mudah di tonton di daerahku. Ketika dulu, wayang kulit adalah salah satu permainan yang sentiasa dipadah untuk menyeri atau memeriahkan sambutan ulang tahun kemerdekaan dan acara-acara utama yang lain. Di kampungku pun biasa juga dianjurkan atau pasukan wayang itu mengadakan pertunjukan dalam tempoh seminggu atau dua minggu. Hendak dikatakan ia disambut hebat tidaklah juga tetapi sentiasa ada para penonton datang, di panggung terbuka atau dipagari, dengan dikenakan bayaran masuk. Wayang kulit mempunyai kelebihan kerana muzik iringannya dan juga kehebatan Tok Dalangnya. Biasanya selepas isyak, gendang “pemanggil” mula dimainkan dan peminat-peminat akan mulai datang. Akulah salah seorangnya.
Wayang kulit sudah hampir pupus. Aku sendiri hanya menyimpan VCD beberapa cerita dan kaset-kaset cerita dan muziknya, untuk kenangan. Seorang sahabatku adalah seorang ‘penyelamat’nya. Aku mendapat penjelasan tentang status mutakhir ketika beliau datang mengunjungiku lebih kurang tiga tahun lepas.
Sebenarnya wayang kulit tidak sekadar satu penceritaan. Kalau kita ingin mendalami, kita boleh baca bahan-bahan tulisan beberapa penyelidik tetapi untuk ruang ini aku merujuk WAHBA, “Peranan Lambang-lambang Dalam Wayang Kulit”, Mastika, Julai 1979, muka surat 106-113. Beliau ada menyebut Abdullah Muhammad (Nakula) yang menulis satu kertas kerja tentang perkara yang sama, yang aku ingat telah juga pernah membacanya sebelum ini. Yang hendak dikongsikan sekarang ialah tentang perlambangan dalam permainan ini khususnya “Gunungan” ( yang dalam wayang kulit Kelantan hanya mengandungi “Pohon Beringin” sahaja). Kata Wan Hamzah Awang Wahba (menyaring pandangan Nakula); “Gunungan dalam wayang kulit mengandungi saripati seluruh ajaran yang terkandung dalam permainan wayang kulit itu. Sebab itu ia mempunyai fungsi yang penting dalam lakonan wayang kulit. Sebelum wayang dimainkan, ia dicacakkan di tengah-tengah kelir. Bila tamat saja setiap babak cerita, gunungan itu dicacakkan pula di tengah-tengah kelir, dan begitulah seterusnya setelah tamat seluruh drama wayang kulit. Bila sesebuah cerita yang dipersembahkan itu tamat, gunungan itu dicacakkan sekali lagi.
Fungsi ini memberi pengertian bahawa gunungan adalah sebagai suatu hukum dalam permainan wayang kulit. Tidak ada wayang kulit yang sebenar kalau tidak menurut ajaran yang disarikan dalam gunungan.” (lihat, muka surat 112)
Sekadar catatan, saya hadir ketika majlis perasmian Aswara pada 9 April 2007 dan menerima cenderamata berupa sebuah gelas (“mug”) yang dihiasi dengan “Pokok Beringin” yang menjadi lambang Aswara. Saya pula perhatikan lambang (logo) Aswara telah bertukar dengan lambang yang lain. Mestlah ada sebab-sebab tertentu bila sesuatu lambang diubah! — at Dewan Sastra, Ogos 1976.
Teman fbku, Wan A. Rafar (WanRafar Ishak) mencuit kolam kenangan lamaku melalui sajak beliau, “Wayang”, Dewan Sastera, Ogos 1976, muka surat 24. Yang hendak diceritakan ialah aksi pewayangan khususnya wayang kulit. Watak-watak wayang tidak bernyawa. Mereka bergerak kerana digerakkan oleh Tok Dalang, “selagi api masih menyala”. Anehnya, dan inilah yang menarik, watak yang tidak bernyawa boleh mati seolah-olah tidak dikawali Tok Dalang. Kalimat penyudah yang bercampur sedih dan lucu, sekali gus menarik; “selamat tinggal kawan/aku akan mati/sekejap lagi.”
ASKAT: Pada tahun-tahun enam dan tujuh-puluhan, permainan wayang kulit dan beberapa permainan tradisional yang lain masih mudah di tonton di daerahku. Ketika dulu, wayang kulit adalah salah satu permainan yang sentiasa dipadah untuk menyeri atau memeriahkan sambutan ulang tahun kemerdekaan dan acara-acara utama yang lain. Di kampungku pun biasa juga dianjurkan atau pasukan wayang itu mengadakan pertunjukan dalam tempoh seminggu atau dua minggu. Hendak dikatakan ia disambut hebat tidaklah juga tetapi sentiasa ada para penonton datang, di panggung terbuka atau dipagari, dengan dikenakan bayaran masuk. Wayang kulit mempunyai kelebihan kerana muzik iringannya dan juga kehebatan Tok Dalangnya. Biasanya selepas isyak, gendang “pemanggil” mula dimainkan dan peminat-peminat akan mulai datang. Akulah salah seorangnya.
Wayang kulit sudah hampir pupus. Aku sendiri hanya menyimpan VCD beberapa cerita dan kaset-kaset cerita dan muziknya, untuk kenangan. Seorang sahabatku adalah seorang ‘penyelamat’nya. Aku mendapat penjelasan tentang status mutakhir ketika beliau datang mengunjungiku lebih kurang tiga tahun lepas.
Sebenarnya wayang kulit tidak sekadar satu penceritaan. Kalau kita ingin mendalami, kita boleh baca bahan-bahan tulisan beberapa penyelidik tetapi untuk ruang ini aku merujuk WAHBA, “Peranan Lambang-lambang Dalam Wayang Kulit”, Mastika, Julai 1979, muka surat 106-113. Beliau ada menyebut Abdullah Muhammad (Nakula) yang menulis satu kertas kerja tentang perkara yang sama, yang aku ingat telah juga pernah membacanya sebelum ini. Yang hendak dikongsikan sekarang ialah tentang perlambangan dalam permainan ini khususnya “Gunungan” ( yang dalam wayang kulit Kelantan hanya mengandungi “Pohon Beringin” sahaja). Kata Wan Hamzah Awang Wahba (menyaring pandangan Nakula); “Gunungan dalam wayang kulit mengandungi saripati seluruh ajaran yang terkandung dalam permainan wayang kulit itu. Sebab itu ia mempunyai fungsi yang penting dalam lakonan wayang kulit. Sebelum wayang dimainkan, ia dicacakkan di tengah-tengah kelir. Bila tamat saja setiap babak cerita, gunungan itu dicacakkan pula di tengah-tengah kelir, dan begitulah seterusnya setelah tamat seluruh drama wayang kulit. Bila sesebuah cerita yang dipersembahkan itu tamat, gunungan itu dicacakkan sekali lagi.
Fungsi ini memberi pengertian bahawa gunungan adalah sebagai suatu hukum dalam permainan wayang kulit. Tidak ada wayang kulit yang sebenar kalau tidak menurut ajaran yang disarikan dalam gunungan.” (lihat, muka surat 112)
Sekadar catatan, saya hadir ketika majlis perasmian Aswara pada 9 April 2007 dan menerima cenderamata berupa sebuah gelas (“mug”) yang dihiasi dengan “Pokok Beringin” yang menjadi lambang Aswara. Saya pula perhatikan lambang (logo) Aswara telah bertukar dengan lambang yang lain. Mestlah ada sebab-sebab tertentu bila sesuatu lambang diubah! — at Dewan Sastra, Ogos 1976.
No comments:
Post a Comment