(Fragmen Memoir – Tak jadi (5) sambungan)
Pada tahun 2001 telah terbit draf “Pembangunan Pendidikan 2001-2010” yang disediakan oleh Jawatankuasa Induk Pembangunan Pendidikan yang dipengerusikan oleh Tan Sri Dato' Seri Musa bin Muhamad, Menteri Pendidikan Malaysia. Urus Setia kajian itu ialah Bahagian Perancangan dan Penyelidikan Dasar Pendidikan, Kementerian Pendidikan Malaysia. Satu naskhah salinan fotokopi ada dalam milikku.
Selaku salah seorang pegawai JPA yang skop tugasan termasuk bertanggungjawab ke atas hal ehwal perskiman perkhidmatan pendidikan aku tidak boleh berdiam diri. Kajian berkenaan harus dianalisis, walaupun masih bertaraf 'draf'. Aku telah meneliti semua perakuannya. Sejauh yang mengenai bidang tugas jawatanku, diperturunkan beberapa petikan sebagai contoh:
“1.65 Untuk menarik lebih ramai calon berkualiti menjadi guru, skim perkhidmatan pendidikan yang lebih baik seperti peluang kenaikan pangkat, elaun lebih masa dan insentif yang sesuai disediakan terutama kepada guru mata pelajaran kritikal….” (muka surat 1-21)
“2.50(d). Penempatan guru siswazah terlatih sehingga 100 peratus mengajar di Tahap II sekolah dan sebelum tahun 2010.” (muka surat 2-20)
“3(iii). menggiatkan program bimbingan dan kaunseling pada semua peringkat persekolahan; (muka surat 3-44)
“1(iv). menyediakan skim insentif dari segi elaun dan naik pangkat bagi guru yang mengikuti program latihan dan ijazah lanjutan khususnya bidang-bidang kritikal.” (muka surat 3-49)
“2(ii). menerus dan memperluaskan Program Pensiswazahan Guru bagi menambahkan bilangan guru siswazah terutama bagi sekolah menengah:” (muka surat 3-50)
“4.59. ….. Suatu skim perkhidmatan dan saraan yang fleksibel dalam pengurusan IPT perlu diperkenalkan bagi menarik tenaga pengajar yang berkualiti dan seterusnya meningkatkan kecemerlangan IPT.” (muka surat 4-24) dan “i. (ii) menyediakan skim saraan tenaga pengajar yang kompetitif;” (muka surat 4-26)
(Sebagai gambar yang ada kaitan kupamerkan keratan akhbar Utusan Melayu bertarikh 30 Jun 1997, Isnin).
No comments:
Post a Comment