(Fragmen Memoir – Tak jadi (9) sambungan)
Penggubalan terma-terma perkhidmatan juga jatuh dalam bidang fungsi BPO. Gaji permulaan pegawai yang memasuki perkhidmatan awam, hadiah pergerakan gaji, syarat-syarat pengesahan dalam jawatan, keperluan latihan pra dan dalam perkhidmatan, syarat-syarat kenaikan pangkat, gred-gred jawatan dalam sesuatu jawatan dan klasifikasi perkhidmatan ditetapkan dalam skim-skim perkhidmatan mereka masing-masing. Peruntukan-peruntukan demikian sedia termaktub sebaik sahaja seseorang pegawai dilantik berkhidmat. Beberapa bahagian JPA diberikan pertanggungjawaban. Tetapi BPO jadi peneraju. Ia berwibawa menyelaras dan menggubalnya sebelum dimuktamad dan dikuatkuasakan. Kalau ada pegawai tidak puas hati tentang sebarang peruntukan yang sedia termaktub ia tentulah tahu tanpa usaha BPO masalah akan kekal berterusan. CUEPACS faham benar tanpa peruntukan-peruntukan yang membenarkan dalam skim-skim perkhidmatan perjuangan atau tuntutannya akan buntu separuh jalan.
BPO sensitif pada persekitaran kerja. Ia harus memantau perkembangan semasa. Kalau kekosongan jawatan sukar menarik calon penjawat awam tentu ada sebab di sebaliknya. Kalau penjawat sedia ada meninggalkan perkhidmatan awam sebabnya boleh jadi gaji, elaun dan kemudahan tidak memberansangkan. Kritikaliti perkhidmatan ini menjadi cabaran bagi pegawai-pegawai BPO menanganinya. Jentera kerajaan tidak boleh terikat dengan peraturan-peraturan yang usang. Penambahbaikan harus diteroka sedaya upaya. Penjawat-penjawat awam seharusnya menikmati ganjaran atau habuan setimpalnya.
No comments:
Post a Comment