Friday, 10 June 2016

(Fragmen Memoir – Tak jadi (6) sambungan)

(Fragmen Memoir – Tak jadi (6) sambungan)
“1. Menetapkan 75 peratus tenaga pengajar universiti memiliki Ph.D atau kepakaran profesional menjelang 2005. 2. Menetapkan 50 peratus daripada tenaga pengajar di Politeknik serta IPTS yang mengendalikan program diploma mempunyai kelulusan ijazah tinggi menjelang 2005.” (muka surat 4-38)
“2. Menyediakan insentif yang menarik kepada personel yang pakar dalam penyelidikan dan pembangunan. (muka surat 4-39)
“7.44 Perkhidmatan pendidikan kurang menarik calon yang berkualiti terutama calon-calon siswazah bidang kritikal disebabkan pelbagai faktor seperti suasana kerja yang kurang kondusif, beban tugas yang dirasakan semakin bertambah, gaji yang tidak kompetitif berbanding sektor swasta dan kurang insentif dan peluang naik pangkat dalam skim perkhidmatan. Oleh itu menjadi cabaran bagi KPM untuk menjadikan profesion keguruan lebih diminati terutama di kalangan calon berijazah dalam bidang-bidang kritikal.” (muka surat 7-16)
“7.45 PPP Siswazah yang melanjutkan pelajaran ke peringkat lebih tinggi seperti peringkat sarjana dan kedoktoran tidak mendapat pengiktirafan yang setimpal dan telah menimbulkan rasa tidak puas hati. Cabaran KPM adalah menyediakan insentif yang wajar dengan kelayakan seseorang bagi mengelakkan KPM kehilangan PPP Siswazah yang berpengalaman dan berkelulusan tinggi.” (muka surat 7-16)
(Kuhiasi laman ini dengan keratan akhbar Berita Harian, 17 Mac 1997, muka 7).

No comments:

Post a Comment