Monday, 21 August 2017

Pantulan E/01/13/2017: Sajak Zaiton Ajamain, “Bahtera Kehidupan”

Pantulan E/01/13/2017: Diperkotak-katik
Antara dua pihak, penguasa (baca kerajaan) dan penyokong (baca rakyat) perlu ada saling persefahaman demi mengekalkan kenteraman awam. Demikian sangat asasi. Hanya sejauh mana persefahaman itu harus terhenti demi mengelakkan persengkokolan yang merugikan majoriti (penyokong?) – semakna menjaga kepentingan sepihak sahaja. Adakah sebelah pihak lain, iaitu pihak rakyat kelompok majoriti ini sentiasa harus memberi atau mengalah sedangkan prinsip, pendirian dan mandat sudah dikorbankan oleh pemegang amanah, demi kepentingan atau menjaga hati kelompok minoriti yang berhak istimewa? Bahkan secara kembangan termasuk menjaga perasaan kelompok yang ikut berkongsi menjunjung kelangsungan penggabungan? Masalah sepak terajang politik ini menjadi tumpuan khusus [Datuk Hajah Zaiton Haji Ajamain] Zaiton Ajamain, melalui “Bahtera Kehidupan”, (Puisi Bulan Ini), Dewan Sastera, November 2013, muka surat 77. Enam tahun lebih sajak ini tercipta tetapi isunya tetap semasa.
Dilema jelas membuih. Penyokong dipujuk agar sentiasa mentaati kehendak pihak yang berwibawa demi menghindari permuafakatan yang mengasaskan pembinaan perkongsian kuasa itu tergugat (“… berhemah mengalah”). Sedangkan, dalam sistem demokrasi, golongan majoriti dikira lebih berkuasa. Kelompok minoriti tidak harus mengatasi walaupun mereka ada saham dalam penerusan perikatan atau penggabungan kuasa mengendali teraju. Pada ketikanya, tolak-ansur menuntut diselami makna hakiki, agar dipertahan sempadan yang terpancang. Tiada pengenduran atau pelenturan melanggar terma-terma rujukan tergubal.
Yang meruap hasil pembacaan ialah ‘rungutan’ pendukung yang setia. Tiada berani bersuara, “menikus” sahaja sedangkan ia berminda sedar, arif akan segala alternatif yang ada dan tahu pula implikasinya. (Namun, jangan ada simplisiti mencari penyelesaian atau mengatasi permasalahan. Isu-isu yang kompleks mungkin banyak dimensi – dan penyelesaian menuntut pengakuan dan fleksibiliti secukupnya terhadap kedimensian itu. Hakikatnya, kemahiran berpencak silat mengendali aksi dikira wajib demi menjamin pencapaian matlamat jangka panjang yang lebih bererti atau berimpak tinggi).
Adakah yang sewajarnya dilakukan ialah berdoa sambil mengharungi kebejatan tanpa ada pun tindakan paling rasional lagi bertepatan merentikannya? Sanggupkah ahli berterusan “… semakin geram tertekan menahan amarah”? Benarkah matlamat pendidikan termasuk menyemarakkan kebaculan apabila kebenaran ditonyah? Barangkali akan lebih menyeluruh olahan sekiranya dianjurkan tindakan lebih berani berupa pelan tindakan serasi realiti mengetepikan budaya yang mendarah daging selama ini.

No comments:

Post a Comment